Przeczytane/Polecane

Polski jest COOL E. Piotrowska-Rola i M. Porębska


     Chciałabym zaproponować nową książkę przeznaczoną dla grup początkowych, która powstała w Szkole Języka i Kultury Polskiej KUL i stąd, przynajmniej częściowo, pochodzi jej tytuł –„Polski jest COOL”. Autorkom tej pozycji, Ewie Piotrowskiej-Roli i Marzenie Porębskiej, najbardziej zależało na przekonaniu swoich studentów, że język polski od pierwszej lekcji może być przede wszystkim narzędziem komunikacji, z którym każdy jest w stanie sobie poradzić. Nie znaczy to, oczywiście, że książka pomija zagadnienia gramatyczne lub zostały one zaprezentowane w sposób nieprzemyślany. Wręcz przeciwnie, sami studenci zauważają, że gramatyka prezentowana jest w sposób „systematyczny i logiczny”, ale jednocześnie nie trzeba się jej specjalnie uczyć „ani żadnych innych nudnych rzeczy”. Autorkom udało się zachować proporcje między progresją gramatyczną i komunikacyjną – każda nowa struktura znajduje natychmiastowe zastosowanie w konkretnej sytuacji, z którą student może spotkać się na co dzień. Wielokrotne powtórzenia tego samego materiału, ale za każdym razem w innym ćwiczeniu powodują, że każdy temat utrwalany jest podczas lekcji, a uczeń zdobywa przy tym tak potrzebną odwagę i swobodę w mówieniu. Pomagają w tym liczne rysunki, zdjęcia i diagramy. Dodatkową zaletą tej książki jest również to, że świetnie sprawdza się ona w grupach, które z językiem polskim nie miały żadnego kontaktu i dla których polski jest językiem dość egzotycznym, szczególnie w warstwie fonicznej. Książkę warto polecić również tym, którzy przygotowują grupy do egzaminów certyfikatowych. Po pierwsze, książka uwzględnia całą zalecaną tematykę dla danego poziomu, po drugie, daje studentowi kompetencje komunikacyjne.
     „Polski jest COOL” składa się z trzech części: książki studenta, zeszytu ćwiczeń i książki nauczyciela. Książka studenta to 24 rozdziały i dwie lekcje okolicznościowe (Boże Narodzenie i Wielkanoc) oraz lekcja wprowadzająca. W każdym z rozdziałów mamy różnorodne ćwiczenia rozwijające sprawności językowe, przy czym do ćwiczeń autorki starały się wybierać materiały przede wszystkim autentyczne. Znajdziemy tu zatem krótkie, bardzo liczne dialogi, bilety, kursy walut, menu, rozkłady jazdy, repertuary kin, różne ulotki itd. Zeszyt ćwiczeń jest dopełnieniem działań lekcyjnych i może być zadawany jako pisemna praca domowa. Książka nauczyciela jest przewodnikiem po obu wcześniejszych częściach i dodatkowym zbiorem gier i zabaw językowych oraz testów wraz z dołączoną płytą DVD.

Maria Łaszkiewicz, Katolicki Uniwersytet Lubelski

 

Coryright © 2012 Stowarzyszenie „Bristol”
02-078 Warszawa
ul. Krzywickiego 34
tel.: +48 (22) 625-42-53
tel.: +48 (22) 625-42-67
fax: +48 (22) 625-75-23

Projekt i wykonanie: www.kosler.pl