Przeczytane/Polecane

Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej pod red. P. Garncarka i P. Kajaka, Warszawa 2012, ss. 249.


     Chciałabym zarekomendować pozycję poświęconą zagadnieniu kultury popularnej na zajęciach z języka polskiego jako obcego z kilku względów. Po pierwsze – kultura popularna jest tą, która jako pierwsza trafia do studenta, która niejako bombarduje go zewsząd, gdy surfuje po polskich stronach w sieci lub przyjeżdża do naszego kraju. Po drugie, nie zawsze kultura popularna jest bezużyteczna, często niesie w sobie potencjał, z którym ciekawie można pracować na lektoracie, zaprzeczając tezom o „nudnej kulturówce”. Wreszcie, często bywa punktem wyjścia do pracy nad poznaniem głębszych i bardziej „klasycznych” pokładów kulturowych.
     Tom zawiera artykuły przedstawione w czasie konferencji, która miała miejsce w warszawskim Polonicum w listopadzie 2010 roku. Ogólne teksty dotyczą kanonu kultury popularnej, unowocześniania zajęć, stosowania metody zadaniowej w procesie kształcenia kulturowego. Świetnie ilustrują to teksty szczegółowe, poświęcone pojedynczym zagadnieniom popkultury: piosenkom, komiksowi, literaturze popularnej (kryminalnej, fantasy etc.). Wiele z nich jest niemalże gotowymi do wykorzystania scenariuszami zajęć.
     Popkultura to także świat Wikipedii, Facebooka, You Tube'a i Pudelka, świat telewizyjnych programów typu reality show i wszechobecnych reklam. Czytelnik znajdzie i teksty o tym, jak efektywnie wykorzystywać media w czasie lekcji i dlaczego polskie seriale się do tego celu nie nadają. Polecam tę pozycję wszystkim, którzy szukają urozmaicenia zajęć, chcą zwrócić uwagę studentów na niektóre aspekty polskiej rzeczywistości i poprzez nie zainteresować ich kulturą naszego kraju.

 

Coryright © 2012 Stowarzyszenie „Bristol”
02-078 Warszawa
ul. Krzywickiego 34
tel.: +48 (22) 625-42-53
tel.: +48 (22) 625-42-67
fax: +48 (22) 625-75-23

Projekt i wykonanie: www.kosler.pl