Aktualności

Szkolenia dla wykładowców języka polskiego, którzy pracują w Niemczech


Darmstadt (TU Darmstadt, Hochschulstr. 1, 64289 Darmstadt, S1/03, sala 20/21), pt. 8.03.2013, godz. 15:00-20:00 i sob. 9.03.2013, godz 9:00-17:00

Nauczanie podsystemow jezyka polskiego jako obcego: cele, tresci, metody - dr Iwona Janowska, dr Agnieszka Rabiej (UJ, Krakow)
Znajomosc odpowiedniego slownictwa i gramatyki w decydujacym stopniu wplywa na komunikacje w jezyku obcym, deficyty leksykalne i gramatyczne latwo moga spowodowac zaklocenia przekazu. Wzbogacanie zasobu slownictwa i utrwalanie regul systemu gramatycznego to zasadnicza czesc pracy lektora jezyka polskiego jako obcego. Program seminarium przewiduje:
  • wstep teoretyczny na temat nauczania/uczenia sie slownictwa i gramatyki jezyka polskiego,
  • przedstawienie pomocy dydaktycznych do nauczania slownictwa i gramatyki,
  • tworzenie cwiczen i zadan rozwijajacych kompetencje leksykalna i gramatyczna.
Zgloszenia nalezy przesylac do 3.03.2013 na adres bstolarczyk@spz.tu-darmstadt.de
Seminarium organizowane we wspolpracy z TU Darmstadt otrzymalo dofinansowanie z Fundacji Wspolpracy Polsko-Niemieckiej w Warszawie.


Düsseldorf (Polnisches Institut, Citadellstr. 7, 40213 Düsseldorf), sob. 16.03.2013, godz. 10:00-17:00

Praca z grupą wielopoziomową. Trening tworczosci dla nauczycieli jezyka polskiego jako obcego - Malgorzata Zofia Kozlowska (Wroclaw/Magdeburg)
Pierwsza czesc warsztatow zaplanowana zostala jako trening tworczosci: rozwijanie zdolnosci tworczych, umiejetnosci interpersonalnych oraz tworczego rozwiazywania problemow. Druga czesc poswiecona bedzie problemom i wyzwaniom zwiazanym z praca w grupie wielopoziomowej. Przez wielopoziomowosc rozumiec nalezy nie tylko rozny stopien znajomosci jezyka, lecz takze rozne zdolnosci, preferencje poznawcze i zainteresowania uczniow, ktore kaza lektorowi szukac odpowiedzi na nastepujace pytania:
  • jakie sa wady i zalety pracy z grupa wielopoziomowa,
  • jakich technik i narzedzi uzywac w celu wyrownania poziomu znajomosci jezyka,
  • jak wspierac indywidualny rozwoj jezykowy ucznia,
  • jak tworzyc zadania wielopoziomowe.
Zgloszenia nalezy przesylac do 8.03.2013 na adres j.sramkowski@t-online.de
Seminarium organizowane we wspolpracy z Netzwerk der Polniskursleitenden in NRW otrzymalo dofinansowanie z Fundacji Wspolpracy Polsko-Niemieckiej.


Görlitz (VHS, Langenstr. 23, 02826 Görlitz, sala 26), sob. 23.03.2013, godz. 10:00-17:00

Dydaktyka jezyka polskiego jako kolejnego obcego - dr Agnieszka Jasinska (Uniw. Pedagogiczny, Krakow), Agnieszka Zawadzka (Universität Magdeburg)
W programie seminarium m.in:
  • "trudne" i "latwe" aspekty polszczyzny,
  • polszczyzna a inne jezyki (pokrewienstwo indoeuropejskie i slowianskie),
  • wplywy z innych jezyków, w szczegolnosci zapozyczenia leksykalne,
  • internacjonalizmy: ich rozpoznawalnosc oraz ewentualne bledy w rozumieniu i uzyciu,
  • dydaktyka wielojezycznosci, specyfika uczenia sie i nauczania jezyków tercjarnych,
  • interkomprehensja - teoria i jej implementacja w materialach do nauczania jezykow,
  • jezyk polski jako kolejny jezyk obcy - transfer negatywny i pozytywny ze znanych jezyków,
  • nauczanie podsystemow j. polskiego ukierunkowane na transfer pozytywny,
  • sprawnosci jezykowe: uniwersalne techniki pracy i ich wykorzystanie w nauczaniu jpjo,
  • czesc warsztatowa: projektowanie cwiczen/zadan w oparciu o zasady dydaktyki wielojezycznosci.
Formularz zgloszeniowy znajduje sie na stronie internetowej https://vhs.goerlitz.de/index1.html (Sprachen > Polnisch > Polnisch im Beruf)
Seminarium organizowane we wspolpracy z VHS Görlitz otrzymalo dofinansowanie z Fundacji Wspolpracy Polsko-Niemieckiej.

 

Coryright © 2012 Stowarzyszenie „Bristol”
02-078 Warszawa
ul. Krzywickiego 34
tel.: +48 (22) 625-42-53
tel.: +48 (22) 625-42-67
fax: +48 (22) 625-75-23

Projekt i wykonanie: www.kosler.pl